Welk soort RVS Roestvrijstaalland levert producten in twee soorten RVS. De meest gangbare soort is RVS304 over het algemeen kan gesteld worden dat deze soort geschikt is voor binnenshuis. De tweede is RVS316 en word gebruikt voor de producten buitenshuis, en is tevens geschikt voor gebruik in agressieve omstandigheden.
RVS316 is dus een betere kwaliteit als RVS304, maar zelfs RVS316 geeft geen 100% garantie dat er geen corrosievorming op kan treden. Alleen is de kans kleiner.
zure regen, staaldeeltjes, zeelucht en andere omgevingsfactoren tasten het oppervlak van RVS aan. Ze leiden tot corrosie en maken het oppervlak dof en vuil.
Roestvast staal is een gelegeerde staalsoort die o.a. bestaat uit ijzer, nikkel, chroom en molybdeen. De hoeveelheid nikkel bepaalt of RVS al dan niet of slechts licht magnetisch is. Het Molybdeen maakt het RVS beter bestand tegen chloriden. De hoeveelheid chroom in de legering is zeer belangrijk en bepaalt de corrosie werende eigenschappen van het materiaal. Om van Roestvast staal te kunnen spreken is minimaal 10,5% chroom nodig. Chroom dat in contact komt met het zuurstof uit de lucht vormt een flinterdunne chroomoxidehuid aan het oppervlak. Die beschermt het onderliggende staal tegen corrosie en maakt het staal dus roestvast.
Verontreiniging op het oppervlak van RVS belet dat er voldoende zuurstof aan kan. Zo vormt er zich spontaan geen nieuwe chroomoxidehuid vormen na een beschadiging. Op termijn begint het RVS zelf te corroderen of te roesten. Zonder behandeling kan dit de mechanische sterkte van de constructie sterk ondermijnen.
De meest voor de hand liggende vorm van verontreiniging is vuil dat zich concentreert in spleten of kieren van de RVS constructie en rond slecht afgewerkte lasverbindingen.
Langs spoorwegen en autosnelwegen Vliegroest op RVS wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door kleine staaldeeltjes (ijzeroxiden) die neerdwarrelen op het roestvast stalen oppervlak. Ze zetten zich vast in de poriën en beginnen te roesten als ze in contact komen met vocht. Dit komt vooral voor in de buurt van spoorwegen, autosnelwegen en in werkplaatsen waar koolstofstaal en RVS in dezelfde ruimte worden verwerkt.
Aan zee Een tweede grote vijand van RVS zijn aerosolen. Dit zijn kleine druppeltjes zeewater die zout en chloriden bevatten. Deze verontreiniging komt meestal voor in kuststreken leidt tot zeer plaatselijke aantastingen en putcorrosie.
Strooizout heeft hetzelfde effect op RVS constructies langs autowegen.
Tijdens de constructie Gebruik van sterk verschillende materialen in een constructie veroorzaken roestafzetting (bv. gegalvaniseerde bouten door RVS scharnieren of stalen schroeven in een RVS constructie). Ook mechanische beschadigingen zijn nefast voor roestvorming. Deze komen voor dikwijls voor bij het verwerken van RVS. Bij het buigen, zagen, snijden of lassen. Of wanneer het RVS in contact komt met ijzeren voorwerpen (bv. beschadiging door heftruckvorken).
Mechanische beschadiging kan de oorspronkelijke structuur van het metaal wijzigen, waardoor het roestvast staal de capaciteit tot spontane oxidevorming verliest.
Onderhoud Ondanks het feit dat RVS vele malen beter bestand is tegen de natuurelementen dan traditioneel staal, is het niet geheel onderhoudsvrij. Het is belangrijk om het werkstuk, het meubel of de constructie schoon te houden en regelmatig vliegroest te verwijderen. Regelmatig onderhoud beschermt uw investering tegen verwering. Voor het onderhouden van uw RVS bieden wij een aantal producten voor het reinigen en beschermen.